Yleensä alkoholinkäyttö ei ole enää kohtuullista, mikäli se mietityttää. Apua kannattaa hakea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

On melko tavallista, että omaa oloa yritetään helpottaa alkoholilla esimerkiksi uneen liittyvissä ongelmissa tai stressaavassa elämäntilanteessa. Alkoholi kuitenkin hankaloittaa arjessa jaksamista entisestään.

Omasta juomisesta voi olla haasteellista pitää kirjaa luotettavasti, sillä juodut alkoholimäärät koetaan usein todellista pienempinä. Määriä voi olla myös vaikea muistaa. Erityisen helposti unohtuvat kerrat, jolloin on juonut vain yhden tai pari annosta.

Onko joku ollut ilmaissut huolensa tai kysynyt, kannattaisiko juomista vähentää?

Juotko itsesi usein humalaan? Huomaatko edellisen illan alkoholinkäytön kehossasi vielä seuraavanakin päivänä? Tuntuuko, että juominen alkaa jo vaikuttaa terveyteen, esimerkiksi painoon tai verenpaineeseen? Myös muiden huoli on hyvä mittari. Onko joku ollut ilmaissut huolensa tai kysynyt, kannattaisiko juomista vähentää?

Etenkin silloin, jos alkoholinkäytön vähentäminen tai lopettaminen tuntuu hankalalta, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Tutustu palveluihimme – esimerkiksi etävastaanotolle pääset helposti ja joustavasti videoyhteyden välityksellä.

Lue lisää

Tutustu palveluihimme

Varaa aika